Eetcafé De Branding begon haar bestaan in de Koestraat in 1983 toen de ouders van De Jongens van de Branding café de Brök overnamen. Als jonge meid van 17 jaar heb ik goede herinneringen aan café de Brök, waar wij in de zeventiger jaren van de vorige eeuw, menige avond en nacht hebben doorgebracht. Wij, dat waren toen een groep jonge meiden, de jongens van de Hotelschool en vervolgens Arubaanse studenten aan de Pabo. Die Arubanen konden tenminste goed dansen, wat je van de meeste Mestreechse jongens niet kon zeggen. Die hingen liever aan de bar.
Eetcafé was toen nog een onbekend begrip. Je had cafés en restaurants, maar de mix eetcafé is langzaamaan ontstaan. De ouders van Leslie en Raymond begonnen met kleine hapjes te serveren en dat aanbod werd steeds groter. Leslie trad in de bediening in de voetsporen van zijn vader en Raymond in de keuken in die van zijn moeder. Na een grondige verbouwing in 1995, waarbij de bar stevig werd ingekort waardoor er ruimte ontstond voor 12 tafels waar in totaal 30 klanten bediend konden worden, werd de Branding als Indonesisch eetcafé een begrip en een groot succes.
In de loop der jaren nam het aandeel van de ouders in het werk af en dat van de jongens toe. In 2019 vond de huurbaas het tijd worden om de huur te verdriedubbelen. De jongens procederen want het pand was in jaren niet onderhouden, dit in tegenstelling tot vergelijkbare panden in de Koestraat. De rechter oordeelde tenslotte dat een verdubbeling van de huur redelijk was en De Jongens van de Branding verloren het proces. Ze besloten de inboedel in de vorm van goodwill te verkopen. De makelaar die ze daarvoor ingeschakeld hadden, had gelukkigerwijs een geschikt pand in Mariaberg al bijna twee jaar in de aanbieding. Leslie en Raymond gingen kijken en waren meteen enthousiast. Ze besloten de voormalige Haciëndabar te huren en het pand om te toveren tot De Jongens van de Branding. De Haciëndabar had een dubieus imago en veroorzaakte nogal wat overlast in de buurt. De keuze voor Mariaberg als nieuwe locatie voor hun Indonesisch restaurant was dus geen bewuste, maar wel een zeer gelukkige keuze. Het restaurant is groot en heeft een tuin. Ze kunnen er 50 mensen binnen en 30 buiten bedienen. Ze kunnen er al hun souvenirs van Indonesië aan de muur kwijt, waardoor het restaurant een fantastische uitstraling heeft. Ook staat er een boekenkast met boeken over Indonesië of geschreven door auteurs afkomstig uit Indonesië of Nederland. lk maak zelf graag gebruik van deze faciliteit om boeken te lenen of te brengen. Het is makkelijk parkeren op de Proosdijweg of in de directe omgeving en vanaf 18.00 uur gratis. Dat was in de Koestraat natuurlijk nogal een probleem.
In april 2019 vond de overgang van de Koestraat naar de Proosdijweg plaats. Dankzij hun uitstekende reputatie vulde hun zaak zich al gauw met oude klanten, die net zo lief naar de Proosdijweg kwamen als vroeger naar de Koestraat, en met nieuwe Mariabergers. In 2020 brak corona uit. Tijdens de coronaperiode breidde de Jongens de mogelijkheid tot het afhalen van maaltijden uit.
De Jongens voelen zich zeer thuis en vinden Mariaberg een leuke buurt. Ze bouwen een band op met de buurt door regelmatig te adverteren of een prijs uit te loven in de Gezèt vaan Mariaberg. Wat de plannen in het kader van De Blauwe Loper betreft, dat vinden ze een positieve ontwikkeling. Met name de totstandkoming van een fiets- en wandelpad van het Trichterveld tot aan het Vrijthof zal de buurt verlevendigen en het verkeer vergemakkelijken.
De Jongens van de Branding zitten gebeiteld en gaan voorlopig niet weg uit Mariaberg.